Vognene sat på svævebanen og bliver testet
2017 bliver et spændende år for Alanya, der får sin første svævebane, som kommer til at gå fra Damlatas op til Borgen. [sociallocker id=3439][/sociallocker]
Oprindelig skulle byggeriet af svævebanen være afsluttet i maj men nu er byggeriet rykket til slutningen af årets Ramadan, hvilket giver en ny deadline på ca. 1 måned.
I onsdags blev vognene sat på kablerne. Kablerne blev sat op i D. 2 juni. Der laves nu hver dag tests af kablerne og vognene.
Byggeriet af svævebanen er forventes at koste omkring 20 millioner TL og mens test laves, er arbejdet med at færdiggører stationen på Damlatas i fuld gang, hvor en stor lastbil løfter smedene op.
Derfor bliver der bygget en svævebane i Alanya
Ideen og behøvet for en svævebane fra Damlatas stranden til Alanyas borg
Fordi den store mængde trafik op til borgen sine uslettelige spor på de uerstattelige ruiner, som er en af Alanyas støreste varemærker.
Bevarelse af Alanyas borg er blevet ekstra vigtigt for Alanyas kommune efter at UNESCO, på dansk kendt som verdens arvslisten, i 2016 besøgte Alanya og nu overvejer nu at sætte borgen på listen, såfremt man forbedre bevaringen af borgen. Når projektet med svævebanen er afsluttet vil det ikke længere være tilladt for store tour-busser med turister at kører op på borgen. Turisterne skal i stedet benytte svævebanen til at komme op på Alanyas Borg, hvorfra der er en ubeskrivelig udsigt over hele området.
Praktiske informationer om svævebanen
På tyrkisk omtales projektet som Alanya’nin Teleferik.
Prisen for en tur forventes at blive 9 tl pr. person. 50% rabat på billetprisen for studerende og grupper på mere end 20 personer.
Ledningslængde: 830 m.
Kapacitet: 1130 personer pr. time. (8 passagere pr. vogn)
Antal kabiner: 17. Afstand mellem kabiner: 127 meter / 25 sekunder
Hastighed: 5 m/sek.
Højeste punk over havet: 161 meter.
Transport tid:2,49 min.