7 interessante spørgsmål og svar omkring luftfart
Vi har lavet lidt spændende research omkring luftfart.
I alt har vi fundet spørgsmål og svar på 7 spørgsmål om luftfart til jer lige her.
De striber, du ser på himlen fra et fly kaldes contrails. Det er vanddamp, der kommer af varmen fra motorerne, som efterfølgende fryser til iskrystaller De kan bl.a. bruges til at forudsige vejret.
En tynd, kort contrail kan indikere lav luftfugtighed og godt vejr. En tyk, længerevarende contrail kan være en tidlig indikation af en storm.
Et fly kan godt bakke, men ofte ses det er flyet bliver skubbet væk fra terminalen med en push back.
Man skubber den fra terminalen for at skåne terminalbygningen for jet-blast fra motorerne.
Nej, fly skifter ikke mellem sommer- og vinterdæk. Når det er vinter bruger piloterne ofte et længere stykke af landingsbanen under landing.
Man hejser hjulene op efter take-off, fordi de skaber ekstra modstand på flyet. Det er afgørende for både brændstofforbruget og flyvetiden.
Nej det er der ikke. Et fly startes ved, at man trykker på en række knapper i cockpittet på flyet.
Flyet har dog et horn, præcis som en bil, og det dytter meget højt! På landjorden bruges det til at advare ingeniørpersonale om, at vedligeholdelse er i gang omkring flyet.
Ja. Både kaptajnen og anden piloten har en elektrisk vinduesvisker med 2 hastigheder på hver deres side af forruden, som de styrer manuelt.
Dette er en sikkerhedsforanstaltning, der gør det muligt for passagerernes øjne at tilpasse sig det naturlige lys uden for flyet.
Hvis der var en nødsituation, hvor du var nødt til at komme ud af flyet, ville der ikke være nogen forsinkelser forårsaget af passagerer, der forsøger at vænne sig til det lysere lys uden for flyet.
Denne procedure sikre, at der ikke er noget, der blokerer gangene og udgange, hvis du hurtigt skal ud af flyet.
Kilde: Aalborg lufthavn, Check in magasin, flightcentre, spørg piloten.