NyhederNyt fra Alanya

7 interessante spørgsmål og svar omkring luftfart

Vi har lavet lidt spændende research omkring luftfart.

I alt har vi fundet spørgsmål og svar på 7 spørgsmål om luftfart til jer lige her.

Hvorfor er der striber bagved flyene?

De striber, du ser på himlen fra et fly kaldes contrails. Det er vanddamp, der kommer af varmen fra motorerne, som efterfølgende fryser til iskrystaller De kan bl.a. bruges til at forudsige vejret.

En tynd, kort contrail kan indikere lav luftfugtighed og godt vejr. En tyk, længerevarende contrail kan være en tidlig indikation af en storm.

Kan et fly bakke?

Et fly kan godt bakke, men ofte ses det er flyet bliver skubbet væk fra terminalen med en push back.

Man skubber den fra terminalen for at skåne terminalbygningen for jet-blast fra motorerne.

Skifter et fly mellem sommer- og vinterdæk?

Nej, fly skifter ikke mellem sommer- og vinterdæk. Når det er vinter bruger piloterne ofte et længere stykke af landingsbanen under landing.

Hvorfor hejses hjulene op under flyvning?

Man hejser hjulene op efter take-off, fordi de skaber ekstra modstand på flyet. Det er afgørende for både brændstofforbruget og flyvetiden.

Skal man bruge en nøgle for at starte et fly?

Nej det er der ikke. Et fly startes ved, at man trykker på en række knapper i cockpittet på flyet.

Flyet har dog et horn, præcis som en bil, og det dytter meget højt! På landjorden bruges det til at advare ingeniørpersonale om, at vedligeholdelse er i gang omkring flyet.

Har et fly vinduesviskere

Ja. Både kaptajnen og anden piloten har en elektrisk vinduesvisker med 2 hastigheder på hver deres side af forruden, som de styrer manuelt.

Hvorfor skal vinduesskærme være oppe under start og landing?

Dette er en sikkerhedsforanstaltning, der gør det muligt for passagerernes øjne at tilpasse sig det naturlige lys uden for flyet.

Hvis der var en nødsituation, hvor du var nødt til at komme ud af flyet, ville der ikke være nogen forsinkelser forårsaget af passagerer, der forsøger at vænne sig til det lysere lys uden for flyet.

Hvorfor skal dit sæde være lodret under start og landing?

Denne procedure sikre, at der ikke er noget, der blokerer gangene og udgange, hvis du hurtigt skal ud af flyet.

Kilde: Aalborg lufthavn, Check in magasin, flightcentre, spørg piloten.