Nyheder

Kender du dine flyrettigheder?

Hvordan er du stillet hvis dit fly bliver forsinket, overbooket eller aflyst?

Kender du dine flyrettigheder?

Sommerferien nærmer sig og mange danskere venter spændt på at komme på ferie.

Desværre får mange rejsende hvert år “fornøjelsen” af at sidde i lufthavnen meget længere end først forventet.

At få at vide at ens fly er forsinket, aflyst eller at du sågar bliver nægtet booking, til det fly du allerede har en flybillet til, er den værste start eller afslutning på en ferie.

Men selvom forsinket, aflyst eller overbooket fly er en træls måde at start eller slutte ferien på, så er der alligevel en større økonomisk erstatning at hente, hvis flyrejsen ikke gik som planlagt. For mange er der op til 600€ (4.500 kr.) at hente i kompensation.

Hvert år oplever flere millioner rejsende at deres fly enten bliver forsinket flere timer, flyet er overbooket eller at flyet helt er blevet aflyst. Langt de fleste rejsende er ikke klar over deres flyrettigheder og hvornår de har krav på erstatning. Ofte vælger flyselskaberne at undlade at informere passagerne om deres flyrettigheder og krav de har på økonomisk erstatning.

Alene i Danmark anslås det at danske rejsende går glip af 1,3 milliarder i erstatning. Et beløb der kommer flyselskaberne til gode, fordi de rejsende ikke får deres penge opkrævet.

Når dit fly er aflyst

Det kan nogen gange være svært at gennemskue, hvornår ens fly er forsinket og hvornår det er blevet aflyst. Her det vigtigt at holde øje med flynummeret, der står på din billet og det flynummer der står på skærmen i afgangshallen i lufthavnen.

Hvis flynummeret bliver ændret mens du står i lufthavnen, kan der søges om kompensation efter 2 timer. Bliver du til gengæld ombooket til et nyt fly med det sammen, og du dermed lander på din slutdestination samme tid, som du ellers skulle, så er der ingen kompensation at hente. Er man derimod 2 timer forsinket ved ankomst, er det muligt at hente kompensation på op til 600 €.

Det er flyselskabets ansvar at ombooke dig til et andet fly, hvis aflysning eller ændring sker indenfor 14 dage.

Dine flyrettigheder når flyet er forsinket.

Hvis du ankommer mere end tre timer senere til din slut destination end der står på din flybillet, så har du krav på økonomisk erstatning. Beløbet afhænger af om det er indenrigs- eller udenrigsflyvning samt antallet af km du har fløjet.

– Du har krav på 100 Euro i kompensation ved indenrigsflyvninger.
– Du har krav på 250 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger under 1.500 km.
– Du har krav på 400 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
– Du har krav på 600 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger, der er længere end 3.500 km.

Sådan klager du

Selvom loven omkring flypassagerenes flyrettigheder er helt tydelige også for flyselskaberne, så vælger mange flyselskaber ikke at besvare klage mails fra flypassagerer som har været forsinket, overbooket eller ventet pga et aflyst fly. Hvis flyselskabet ikke besvare din klagemail, eller hvis du ikke selv ønsker at håndtere sin klagesag, så kan klagefirmaer som Flypenge gratis håndtere de klagendes sager.

Til forskel fra klagende passagerer, har klageselskaberne som Flypenge  advokater i firmaet, som sikre at flyselskaberne tager alle klagesager seriøst, og at eventuelle erstatninger bliver udbetalt til de rejsende så snart sagen er afgjort. Klageselskaberne har også muligheden for at bringe flyselskaberne i retten, så de juridisk skal bevise de IKKE var forsinket, aflyst eller overbooket.

Søg erstatning 3 år tilbage

Lovningen omkring, hvor længe tilbage man kan søge er også helt tydelig. Man kan søge erstatninger for forsinkelser, aflysninger eller overbookninger 3 år tilbage i tiden. For at kunne søge erstatning er det vigtigt at man gemmer sin flybillet og eventuelle kvitteringer på udgifter brugt pga. flyforsinkelsen, aflysningen eller overbookningen.

Lukket for kommentarer.